Global Segmentering: Pandora

I takt med global vækst og stigende markedsandele kan det blive en udfordring fortsat at have en dyb indsigt i kundernes behov og motivationer. Smykkefirmaet PANDORA vokser både globalt og i markedsandele og har derfor et stigende behov for kundeindsigt.

Med Ipsos specialudviklede segmenteringsværktøj kommer PANDORA tæt på nuværende og potentielle kunder – både kvinder, der går med smykkerne, og mænd, der giver dem i gave. Segmenteringen bygger på motivationer og følelser hos både brugere og gavegivere. Det gør det muligt at fokusere langt mere nuanceret på flere målgrupper på forskellige markeder.

Ipsos´ forslag til løsning er interessant: De splittede hele segmenteringen op i hhv. Wearers og Gifters. Det virker så banalt. Men fakta er, at de var de eneste, som gjorde det. Vi synes det viser dyb forståelse i markedets dynamik. Fakta er, at gifting udgør en meget stor del af smykkesalget. Og hvis man glemmer det i segmenteringen misser man ud på næsten halvdelen af sin potentielle omsætning.”
- Jesper Olsen, Vice President, Group Media & Market Intelligence, PANDORA


Udbyttet af global segmentering
Resultaterne styrker PANDORAs styring af hele værdikæden fra produktudvikling over produktion til markedsføring og butiksoplevelse. Samtidig bygger segmenteringen bro mellem de forskellige kulturer på PANDORAs markeder.

Vi har fået en langt mere nuanceret tilgang til PANDORA mærket globalt. Vi kan fokusere på de målgrupper, som har størst potentiale i hhv. øst og vest. Vi får mulighed for bedre at styre både produktudvikling, produktion og markedsføring af vores produkter. Vores butikspersonale kan lettere gå i dialog med kunderne om hvad de søger.
- Jesper Olsen, Vice President, Group Media & Market Intelligence, PANDORA

Læs mere om Ipsos arbejde med Global Segmentering for PANDORA her


Hør mere om segmentering med Ipsos’ værktøj Censydiam
Ipsos Censydiam er et værktøj, der identificerer forbrugernes emotionelle drivere og hjælper med at afdække vækstmulighederne for specifikke brands. Resultaterne er konkrete og kan anvendes direkte i produktudviklingen, i markedsføringen og ude i butikkerne.

Vil du vide, hvordan vores segmentering kan styrke dit brand?
Så kontakt Asger Colmorn Mortensen, Head of Ipsos UU på tlf: +45 3319 3949 eller asger.mortensen@ipsos.com

Eller Søren Bertram Andreasen, Research Manager på tlf: +45 3319 3904 eller soren.andreasen@ipsos.com